الخميس 19 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

صاحب الڤيلا اللى كنت شغال عنده ف شركته

انت في الصفحة 1 من 4 صفحات

موقع أيام نيوز

صاحب الڤيلا اللى كنت شغال عنده ف شركته
"ساعي" كان إسمه عبدالباقي باشا.. ولما عرف إني أمين وفي حالي وبتاع شغل.. طلب مني إن لو في اي حد هيأجر منه الڤيلا أكون معاه
وافقت وبعدها بأيام قالي أن فى ناس بالفعل أجروا منه الفيلا وهم هناك وعايزين حد يبقى معاهم علشان يقضيلهم طلباتهم

ومن هنا بدأت الحكاية كلها..

بعد ما وصلت وبعد ما رحب بيا عادل أفندي .. ظبطت نفسي ودخلت أوضتي وغيرت هدومي.. فضلت قاعد أظبط ف السكن لحد ما الليل ليل.. خرجت و قعدت قدام الفيلا قولت عشان اشم شوية هوا، وبالمرة لو احتاجوا حاجة اكون قريب.

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.

منظر جميل.. البحر قدامي والهوا يرد الروح.. كنت قاعد قدام الڤيلا قولت اتمشى شوية، وفعلا بدأت اتحرك واتمشيت على البحر
مكنش فيه حد غيري.. بجانب اصوات الرياح والموج سمعت حد بينادي عليا من جوة الفيلا، روحت وبصيت على مصدر الصوت لقيت بنت صغيرة جميلة.. باصة من الشباك اللي في الدور التاني من الڤيلا .

البنت كانت بتشاورلي وهي بتضحك
أنا بقى فضلت متسمر مكاني عارفه ليه ؟ .
لان الصوت اللي قولتلك نادى عليا ده كان صوت خشن.. غليظ!!.. صوت راجل مش بنت خالص لأ ومستحيل يبقى من طفلة فاهماني ! .
قولت في سري ( أعوذ بالله من الشيطان الرچيم ) .

أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.

بصيت حواليا مافيش حد.. قولت أكيد دى تبقى بنت عادل أفندي .. فضلت واقف وباصص على البنت وهى كمان باصالي من غير ماتتكلم ولا تتحرك وملامحها أتخشبت مرة واحدة بعد ما كانت بتضحكلي.. بس لاحظت انها مكنتش بصالي في الوقت ده.. كانت باصة قدام منها .

فجأة شاورت قدامها ولمحت على ملامحها خوف ومرة واحدة حطت ايديها على وشها وجريت لجوة والنور طفى!! .
البنت كانت بتشاور على الڤيلا اللي قدامنا.. ڤيلا مش متشطبة.

أنا طبعاً بصيت على الڤيلا اللي برة .. وكنت لسه هروح.. بصيت بصة عابرة كده على البنت
لقيت مدام عادل واقفة في نفس الشباك وبتبص حواليها ولما بصيتلي قالتلي بنبرة قلق : 

تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
_ عزيز أنت سمعت صوت من شوية ؟.

قربت منها أكتر ووقفت تحت الشباك علطول وانا بحاول استفسر منها اكتر :

= صوت ايه يا هانم ؟ .

هزت دماغها بمعنى خلاص مافيش حاجة وأبتسمتلي ودخلت جوة وقفلت الشباك .

كنت شايف البنت واقفة جنبها ولسه باصة برضه على الفيلا اللي قدامنا پذعر وواضح انها بلغت والدتها بموضوع الصوت اللي سألتني عنه.

مشيت بس بصيت على الشباك مرة تانية بعد ماسمعت صوت حركة .. وقبل ما أقفل باب الفيلا الحديد لقيت مدام عادل بتبص حواليها للمرة التانية بړعب!! .

محبتش اكون فضولي.. خصوصاً ان الوقت كان متأخر.. طلعت برة وجيبت كرسي وحطيته على باب الفيلا .. وقبل ما أقعد جبت الراديو في إيدي.. وشغلته وقعدت اسمع الست وانا برُص حجر معسل.

الجو والبحر والهوا مع الست حياة تانية.. لحد ما قلق قعدتي صوت البحر العالي .. البحر في ثانية بقى مچنون، أمواج عالية والهوا بدأ يبقى يبرد، كنت ببص على البحر اللي غرقان في العتمة الا من ضوء القمر، بس لفت نظري حاجة غريبة وانا باصص على البحر .. شوفت من بعييد مخلوق زي حيوان بس قصير وعيونه حمرا وكان ليه جناحين!!.
شكله كان اسود.. عيونه مفتوحين مش بيبربش.. وبيهز جناحاته پعنف.. شكله مقبض ومرعب جداا!.
بلعت ريقي واوام شغلت قرءان خصوصاً لما لقيت الكائن ده بيمشي على البحر !! .

أبوكي برضه قلبه كان قوي مخوفتش وقومت وقربت من البحر أكتر عشان اشوفه بوضوح

يؤدي ارتباط أسعار الذهب وسعر صرف الدولار بتكاليف المواد الخام والاستيراد إلى تأثير مباشر على أسعار السيارات في الأسواق.

عارفه يا ياسمين .. لقيته بعد ما كان تقريباً واقف في نص المسافة اللي عيني جيباها.. يا دوب بربشت أختفى ! .

بعد ما اختفى البحر هدي تماماً ،كنت حاطط الراديو على الكرسي لما قومت ،رجعت مرة تانية لقيت الراديو متكسر حتتين ومرمي بعيد ع الأرض عن الكرسي !!.
عارفه لقيته فين قدام الفيلا التانية بالظبط.. الڤيلا اللي البنت خاڤت منها.
ضړبت كف على كف وقررت اروح اجيبه من ع الارض..

( لأ يا عمو لأ ، تعالى هنا ماتروحش ، الست اللي شكلها وحش هتاكلك ) .

بصيت ورايا بعد ماكنت رايح اجيب الراديو من على الرملة ،لقيت بنت عادل أفندي فاتحة باب الفيلا ومستخبيه وراه وبتكلمني.. جريت عليها وانا بقولها :

تؤثر تقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار على أسعار السيارات، حيث يؤدي ارتفاعهما إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.

_ مټخافيش يا حبيبتي مافيش ست ولا حاجة .. تعالي قربي انا عمك عزيز .

كنت بكلمها وهي واقفة قدامي بصة على الفيلا وجسمها بيترعش، لما خلصت كلامي لقيتها بتقولي وهي خاېفة خوف مش طبيعي :

_ لا لا يا عمو عزيز لا.. في ست بشوفها جوة وكل ما اشوفها تنادي عليا .. وشها اسود اوي وعارف .. عارف.. عنيها مش موجودين .. ايوة عنيها داخلة لجوة !!!.

اڼفجرت هي في العياط وسابتني وجريت على الفيلا .. فضلت انادي عليها مكنتش عارف اسمها .
لما دخلت بصيت على الشباك لقيت امها واقفة وبتبصلي وهي مړعوپة.. لسه هقولها (  بنتك خاېفة شوفيها )
لقيتها قفلت الشباك في وشي ! .

بصراحة دماغي كانت مقلوبة من اللي شوفته.. مكنتش عارف اتخطى منظر الكائن اللي شوفته، فضلت سرحان فيه ومش هكدب عليكي انا بدأت أخاف .

عدى اليوم وتاني يوم جيبت كل طلباتهم.. بس كنت ملاحظ نظرات غريبة من مدام عادل ،لما شوفت عادل أفندي بيتمشى على البحر على العصرية كدا ،روحتله وانا بقوله :

_ متأخذنيش يا عادل أفندي بس مش صح البنت تنزل لواحديها بالليل كدا .. أنا خاېف عليها .

كل اللي عمله انه بصلي وكأنه سرح شوية في كلامي، بعدها قالي في محاولة منه انه يغير الموضوع وانا فهمت علشان كدا لما قالي ( روح شوف الهانم عايزه ايه واعمله فوراً ) روحت من سكات ونفذت كل اللي قالتهولي، بس كانت بتكلمني من ورا باب الفيلا.. وقالتلي لما اجيب الطلبات اسيبها قدام الباب وبس .

الصراحة تصرفاتهم مكنتش طبيعية، وده مكنش شاغلني.. كل اللي هاممني اني اقضي معاهم الوقت وارجع القاهرة تاني.. علشان كدا في اليوم ده بالليل كنت سامعهم بيتكلموا وانا كنت قاعد جوة الأوضة في حالي، صوتهم بِعد وكنت عارف انهم خارجين علشان كدا لما بعدوا قولت هخرج واقعد في الهوا شوية قبل ماييجوا ،بس قبل ما اقوم من على الكنبة  حسيت بنفس جاي من عند جنبى الشمال بالتحديد !! .

قومت من مكاني وفضلت أبص حواليا پذعر.. أستعذت بالله وقومت وخرجت برة الفيلا وقفلت بابها ،الضلمة مع الهدوء ويقيني اني قاعد لواحدي وصوت امواج البحر والنفس اللي حسيت بيه من شوية كانوا عاملين جو من التوتر ،بالذات لما بصيت على الفيلا اللي مكنتش بتبعد غير امتار عني.
بدأت أشوف جسم واقف جوة في الضلمة وكان ثابت مكانه ومش بيتحرك !! .

قولت لنفسي أكيد بيتهيألي علشان اللي حصل من شوية ، بس لما لقيت الجسم ده بيتحرك وبيدخل لجوة وبيختفي من قدامي اتاكدت اني كنت غلطان .

( لما تشوفه قوله إني زعلانه منه يا عمو عزيز ) 
أتخضيت أما لقيت البنت واقفة على سور الفيلا وبتكلمني بصوت واطي، كنت متوتر بس قربت منها وانا رافع ايدي وبقولها وانا ببلع ريقي :

_ يا حبيبتي هتقعي كدا تعالي ، مټخافيش انا هلقفك .

( مبقاش ييجي علشان يشوفني وانا خلاص زعلانه.. انا زعلانه منه يا عمو عزيز ) .
جملة هي قالتها وطبيعي مكنتش فاهم هي بتقول ايه بس اللي خلاني مستغرب اكتر انها كانت بتقول كدا وهي فرحانه مش زعلانه زي مابتقول.. كانت بتكلمني وهي بتجري على السور بمرح .

كنت لابس جلابيا وباصصلها، في الوقت ده لقيتها بصت ورايا پخوف نفس نظراتها لما بتكون خاېفة، بصيت ورايا وانا بسألها مالك ؟ .
ملقتش حاجة ورايا ولما بصيتلها ملقتهاش هي كمان ، دخلت الفيلا وكنت فاكر انها وقعت جوة خصوصاً ان السور كان عالي اوي ،بس بمجرد ما فتحت الباب، لقيت حيّة كبيرة بتتحرك على رجلي وبتقرصني ! .
وقعت على الارض وانا پتألم، حسيت ان روحي بتروح مني.. فضلت اتشاهد، مكنتش حاسس بالرجل اللي اتقرصت فيها ولا حتى رجلي التانية !! .
مكنتش واعي راحت فين الحيّة بعد ما قرصتني..
رميت جسمي على الرمل وبصيت في السما
استسلمت خالص لأني كنت ملاحظ ان الۏجع بيزيد وعيني بتزغلل.. بدأت أسمع صوت خطوات بتقرب عليا ، ثواني ولقيت ايد بتتمد تجاة وشي ،وصوت هادي جداً بيقولي :

_ قوم معايا ،متقلقش دي قرصة بسيطة تعالي معايا وانا اعالجك .

لما مسكت ايده وقومت معاه ، لقيته افندي من بتوع زمان ،لابس بدلة وطربوش وجزمة متلمعة ووشه سمح ،كان ماسك ايدي وبدا يمشي بيا لحد الفيلا اياها وانا بزُك .

فلت ايدي من ايده سمعته بيضحك وبيقولي :

_ أوعاك تكون صدقت كلام البنت ،اعرفك بنفسي ،انا رؤوف باشا الصريطي ،مهندس معماري ومالك الڤيلا دي .

وشه البشوش وطريقة كلامه المهذبة والأهم ۏجع رجلي خلوني مفكرش كتير ودخلت معاه .

_ أعذرني ،الفيلا لسه على الطوب ،أصلي مباجيش هنا كتير ،لكن فيها إضاءة بالتأكيد ،أديني لحظات وأرجعلك أكون فتحت النور .

بدأت أدوخ ودماغي يسطر عليها الصداع ،لمبة واحدة نورت المكان كله ،طبعا المكان كان متبهدل ،طوب ورمل واسمنت .

لقيت حجر كبير روحت قعدت عليه ،رجلي ورمت ،سمعت من برة صوت فرامل ،عادل أفندي رجع هو ومراته، قولت لازم اقوم علشان يعرفوا اللي حصلي ،بس مقدرتش من كتر الألم ،سمعت صوت مدام عادل وهي بتقول :

_ يا عادل انا مبقتش مرتاحة للفيلا دي ،مش هقدر أنتظر يومين كمان ،تعالى نمشي النهاردة وأدينا قضينا وقت لطيف مع بعض .

رد عليها عادل أفندي بعد ما سمعت صوت باب العربية بيتقفل :

_ يا روحي أنا ماصدقت فضيت نفسي وأخدت أجازة ،ثم مش انتي اللي عمالة تزني على نفوخي علشان نبعد ونبقى مع بعض لان الشغل واخد وقتي ،ايه اللي جد دلوقتي .

ردت عليه وصوتها بيبعد لانهم بدأوا يدخلوا الفيلا :

_ مانت مش مصدقني ،انا بشوفها ،والله بشوفها نايمة على السرير ،ولا اللي اسمه عزيز ده ،ده امبارح لقيته بيكلم نفسه وااا .........

بعد الصوت ومقدرتش أسمع أكتر ،كنت عايز اعرف هي هتقول عليا ايه ،مكنش غرضي اتصنت ،كنت عايز اعرف هي شافتني بكلم نفسي ازاي ، كنت بكلم نفسي وقتها بس نسيت حاجة مهمة ، فين اللي إسمه رؤوف باشا ؟ .

دخل ينور الفيلا ومن بعدها ما طلعش ، قومت وانا بتسند على اي حاجة قدامي ،بصيت على المكان اللي دخل فيه ،لقيتها غرفة ضيقة فاضية من كل شيء !! .

مجرد الفكرة رعبتني والمشكلة الاكبر اني لما رجعت علشان أمشي لقيت ايد من ورايا وبالتحديد جوة الغرفة بتسحبني لورا .

و لقيت إيد خبطتنى ف ضهري .. كان لازم اصدق كلام البنت لاني شوفت ست شكلها بشع ومرعب ،عارفه كانت واقفة فين لما بصيت ولقيتها في الغرفة .
كانت واقفة على الحيطة !!

شعرها مقصوص وواقع تحت منها ووشها إسود ،ضهرها كان مقوص وريحتها وحشة اوي .

( عزيز .. أنت يا عزيز ) 
صوت عادل أفندي جالي في الوقت المناسب ، صوته كان جاي من برة الفيلا ،طلعت بعد ما بصيت على الست مرة تانية ملقتهاش ،أول ما بصلي حتى مسألنيش ايه اللي حصل ولا بعرج ليه ولا ايه اللي دخلك جوة ولا اي حاجة من دي ، هو بس لما شافني خارج من الفيلا ،كشړ وقالي پغضب : 
_ تستنانا علشان تحط الشنط في العربية وبعدها تمشي وترجع لصاحب الشركة بتاعك وتقوله يرجع باقي العربون .

طبعاً استنيتهم لما لموا الهدوم وحطيتها في عربيتهم ، ومشيوا ، مشيوا وسابوني وكان المفروض أرجع مواصلات ،طبعا قلت ذوق منه .

معرفتش اتحرك لان الوقت كان متأخر وقولت هلاقي مواصلات منين دلوقتي ، بس اتصدقي ،الۏجع اللي في رجلي اختفى لا والورم كمان ! .

دخلت الاوضة علشان أحضر نفسي انا كمان علشان قولت الفجر هيأذن من هنا هتوكل على الله ، مكنتش عايز أفكر في حاجة عشان الوقت يعدي وامشي وخلاص ،بس للأسف ده محصلش لان باب الاوضة خبط.. خبط ٣ خبطات ورا بعض!!! .

يتبعع ..

٢
دخلت الاوضة علشان أحضر نفسي انا كمان علشان قولت الفجر هيأذن من هنا هتوكل على الله مكنتش عايز أفكر في حاجة عشان الوقت يعدي وامشي وخلاص بس للأسف ده محصلش لان باب الاوضة خبط.. خبط ٣ خبطات ورا بعض!! .
كان الواضح انه خبط لايد صغيرة .
قولت مين  
استنيت شوية ملقاش حد رد بصيت برة كان طبيعي ملقاش حد برضه!!.
بصراحة يا ياسمين مقدرتش أقعد أكتر من كدا خرجت من الفيلا وقفلتها ومشيت .
علشان أطلع للشارع الرئيسي كان لازم أمشي حوالي ساعة الا ربع على شط البحر مكنش في صړيخ ابن يومين في المكان.
بمد وانا باصص قدامي ومش عايز اتلفت لا يمين ولا شمال كنت حاسس ان فيه حاجة هتحصل وفجأة وانا ماشي وقفت مرة واحدة لما سمعت صوت حد بيجري من ورايا!!.
بصيت ورايا لقيت كلبين واقفين بثبات وباصين عليا!! .
بس مكنش ده الصوت اللي لسه سامعه وانا واقف.. كان صوت لحد بينهج وهو بيجري بس مش شايف حد!.
لقيت طوبة على الرملة.. وطيت ومسكتها وجيت علشان أهوش الكلاب ملقتهمش ! .
كنت هتجنن لو فضلت واقف مكاني اكتر من كده خصوصا بعد اللي حصل وبعد ما سمعت صوت عامل زي صوت الرعد جاي من جوة البحر نفسه ! .
مبصتش لاني كنت متأكد اني هلاقي حاجة تزود اللي بيحصلي ړعب وفزع عشان كدا بدأت أجري.. فضلت اجري واجري لحد ما بعدت كتير اوي عن المكان اللي كنت فيه هديت شوية ووقفت اخد نفسي .
في اللحظة دي أترعبت لما اكتشفت ان صوت النهجان اللي سمعته كان صوتي انا والمكان اللي انا وقفت فيه هو نفس المكان اللي جريت منه من دقايق!!!.
بمعنى تاني.. انا رجعت تاني نفس المكان اللي شوفت فيه الكلبين وصوت الرعد.. رغم اني جريت بعيد أو كنت فاكر كده .
بصيت المرادي على البحر لقيت نفس الكلبين السود بس المرادي واقفين على الماية وباصين عليا بنفس النظرات ! .
أنا زعلانه منك انت كمان علشان سيبتني ليه كلكم بتسيبوني لواحدي انا خاېفة اوي .
أيوة كانت هي البنتالبنت اللي اتأكدت انها مش بنت عادل أفندي ماهو مستحيل يكونوا نسيوها وسابوها ومشيوا ربطت أوام كلام مدام عادل لما قالتله انها بتشوفها بتنام على سريرها .
البنت كانت واقفة عند الفيلا على السور كانت قاعدة على السور ومربعة دراعتها ومكشره .
لقيتها بتبص على البحر وبدأت تضحك وتشاور على البحر وتقول بمرح  
_ أصحابي أصحابي هناك أهم تعالوا تعالوا .
وفضلت تصقف لما بصيت على الكلبين لقيتهم باصين على البنت هم كمان وشوفت في الوقت ده جناحتهم السودة بتتفرد وبدأوا وكأنهم بيلعبوا وبيعملوا عرض قدام البنت اللي كانت قاعدة ومبسوطة.
كنت واقف خاېف أوي.. وسألت نفسي مين البنت دي ومين اللي
 

انت في الصفحة 1 من 4 صفحات